برآورد دبی عبوری سرریزهای جانبی زیگزاگی مثلثی |
کد مقاله : 1009-IHA |
نویسندگان |
امیرارسلان قراگزلو *1، کاظم اله دادی2، مهدی فولادی پناه3، علیرضا شاه حسینی4 1کارشناسی ارشد مهندسی آب و سازه هیدرولیکی،دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه مراغه،مراغه،ایران 2مدیر پروژه های شرکت مهندسین تلاشگر ارتا 3استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران 4استادیار،گروه مهندسی عمران،دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت،صفادشت،ایران |
چکیده مقاله |
سرریز جانبی از انواع سازه های هیدرولیکی می باشد که در دیواره کانال اصلی احداث می شود و زمانی که سطح آب در کانال اصلی از تراز تاج سرریز بالاتر می رود، قسمتی از جریان از آن خارج می شود. در معمول ترین نوع سرریزهای جانبی، سرریز بصورت موازی جهت جریان در کانال اصلی قرار میگیرد. در این حالت خروجی جریان به داخل کانال انتقال نسبت به کانال اصلی دارای زاویه تقریبأ قائم و زوایای خطوط جریان به صورت موازی با تاج سرریز می باشند. برای افزایش ضریب دبی سرریز جانبی می توان آن را بصورت مایل در دیواره کانال قرار داد که باعث افزایش طول مؤثر سرریز نسبت به بازشدگی دهانه می باشد و همچنین باعث می گردد که زاویه خطوط جریان گذرنده از روی تاج سرریز بصورت عمود بر تاج سرریز عبور کند که باعث افزایش دبی عبوری می گردد. . در این تحقیق، از سه روش مختلف شامل استفاده از الگوریتم جستجوی ژنتیک ،عمق بحرانی گذرنده از تاج سرریز جانبی و مقایسه دبی عبوری سرریز جانبی با سرریز خطی نرمال، و با استفاده از داده های آزمایشگاهی، برای تعیین ضریب دبی، که خود تابعی از مشخصات هندسی سرریز و هیدرولیک جریان در بالادست سرریز است، روابط مختلفی بدست آمده است،که دارای دقت زیاد در پیش بینی دبی عبوری سرریزهای زیگزاگی مثلثی شکل می باشند. |
کلیدواژه ها |
سرریز جانبی،ضریب دبی،سرریز زیگزاگی،عمق بحرانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |