بررسی تغییرات مشخصات هیدرولیکی جریان رودخانة، قبل و بعد از احداث سازه
کد مقاله : 1018-IHA
نویسندگان
امیر مرادی نژاد *1، مهدی مردیان2، زهرا جهانگیری3
1استادیار بخش فنی و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی
2کارشناس شرکت سهامی آب منطقه ای استاتن مرکزی
3کارشناس شرکت مهندسین مشاور
چکیده مقاله
فرسایش و انتقال رسوب از پدیده‌های مهم رودخانه‌ای می‌باشند و در طرح‌های مهندسی رودخانه و ساماندهی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. تغییرات مورفولوژیکی که در اثر احداث سازه‌های متقاطع در مسیر جریان اتفاق می‌افتد، در واقع پاسخ رودخانه در جهت برقراری تعادل بین فرایند فرسایش و رسوب گذاری است. بنابراین قبل از اینکه هرگونه سازه‌ای در مسیر رودخانه احداث گردد بایستی عکس‌العمل رودخانه مورد ارزیابی قرار گیرد. در پژوهش حاضر شرایط هیدرولیکی رودخانه در مسیری به طول 5 کیلومتر از رودخانه‌ی کبودکمر زرند ساوه در استان مرکزی قبل و بعد از احداث سازه‌های هیدرولیکی در مسیر جریان با استفاده از داده‌های هندسی 200 مقطع عرضی درنرم افزار HEC-RAS مورد مدل‌سازی قرار گرفت. پارامترهای هیدرولیکی جریان شامل تراز سطح آب، عرض سطح آب، سرعت جریان و تنش برشی بستر ، عدد فرود، عمق هیدرولیکی، سرعت قبل و بعد از احداث سازها مورد ارزیابی قرار گرفت. در حالت ایجاد سازه و انسدادی با نزدیک شدن جریان به بند، از سرعت جریان کاسته می‌شود در حالیکه پس از عبور از روی بند، سرعت جریان به سرعت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در این حالت، فرسایش بعد از روگذر به شدت افزایش خواهد یافت. در حالت بدون بند، سرعت جریان قبل از رسیدن به مقطعی که در حالت انسداد دارای روگذر بود تقریبا ثابت است ولی پس از عبور از این مقطع سرعت جریان افزایش می‌یابد.
کلیدواژه ها
پیچان‌رودی، هندسه رودخانه، رودخانه خنداب، مرفولوژی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی