بررسی اثر مدل‌های آشفتگی مختلف بر مدل‌سازی عددی سه بعدی جریان جت دوقلو مستغرق-2
کد مقاله : 1204-IHA
نویسندگان
سید نوید طاهری اطاقسرا *1، سید حسین مهاجری2، معصومه هاشم‌پور3
1مهندسی اب و سازهای هیدرولیکی دانشکده عمران دانشگاه خوارزمی تهران ایران
2گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
3دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران ایران
چکیده مقاله
یکی از پیچیده‌ترین شرایط جریان جت، وقوع دو جت همزمان در یک راستا و در حالت مستغرق می‌باشد. در مطالعه حاضر نقش مدل‌های مختلف آشفتگی بر مدل‌سازی عددی جت‌های دو قلوی مستغرق به صورت عددی بررسی گردیده است. به این منظور، مدل‌سازی‌ها به کمک نرم افزار فلوتری‌دی با معادلات ناویراستوکس و برپایه روش متوسط‌گیری زمانی رینولدز (RANS) انجام شده است. از بین مدل‌های آشفتگی، اثر 3 مدل RNG k-ε، k-ε استاندارد و k- ω بر روی نتایج مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از شببیه‌سازی‌ها نشان داد که مدل k-ε RNG بسیار کارآمدتر از سایر معادلات آشفتگی عمل می‌کند. بیان دقیق‌تر، مقایسه نتایج مدل‌سازی با نتایج حاصل از اندازه‌گیری آزمایشگاهی نیز نشان داد که مدل‌سازی با کمک معادله آشفتگی نرمال شده می‌تواند شاخص خطای MSE را به 04/0 کاهش و رگرسیون (R2) را به 71/0 برساند. بنابراین می‌توان از مدل k-ε RNG جهت شبیه سازی جریان حول جت مستغرق دو قلو استفاده کرد.
کلیدواژه ها
جت دوقلو مستغرق، مدل‌سازی عددی، میدان جریان، مدل‌سازی‌آشفتگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی